tirsdag 26. oktober 2010

Bruken av IKT i skolen

Jeg sitter her og funderer litt rundt dette med bruk av IKT i skolen, sånn generelt... Jeg er nå i praksis på ungdomsskolen og har jo fått opp øynene for bruken av IKT i skolehverdagen. Da jeg gikk på ungdomsskolen brukte vi kun tekstbehandlingsprogram (Word), og det brukte vi kun hvis det var noe spesielt vi skulle gjøre feks da vi skulle skrive "Boken om meg selv" i 8. klasse. Ellers ble alt levert håndskrevet. Nå er det 10 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, og med den utviklingen som har skjedd innenfor teknologien og datamskinens verden siden da burde jo IKT være rimelig godt brukt i skolen i dag. Det jeg ser nå når jeg er i praksis er ikke særlig imponerende. Undervisningen er ganske lik slik den var for 10 år siden; mye tavleundervisning og jobbing med oppgaver fra boka. Den største forskjellen er at nasjonale prøver gjennomføres via internett, mens før var det skriftlige prøver.

På den skolen jeg er på nå er det et datarom med 12 stasjonære pcer, og hvert trinn har noen bærbare pcer. På 8.trinn er det 12 bærbare pcer (om jeg ikke husker helt feil). Mens på 10. trinn har de 7-8 bærebare pcer, fordi det er noen som har blitt ødelagt opp gjennom tiden. Hvis man skal lage et undervisningsopplegg som innebærer bruk av pc er man nødt til å dele klassen i to slika at man har nok pcer. Datarommet er ofte opptatt, så man må belage seg på å bruke de bærebare maskinene. På trinnet vårt er det ca 100 elever, og der er 12 pcer man kan ta meg seg i klasserommet. Dette er vel strengt tatt litt i minste laget?

Så vidt jeg forstår er det satt av 45 minutter annen hver uke for hver klasse (8.trinn), hvor de jobber med data. De holder nå på å lære seg Excel, og jeg går sterkt ut fra at de også har gått gjennom bruken av Word. Jeg vet ikke om dette er noen de gjøre gjennom hele året, eller om det bare er noe de har nå i begynnelsen av 8.klasse. Utenom denne bruken av datamaskiner, brukes data lite ser det ut til. Elevene har fortsatt de gode gamle innføringsbøkene sine. Jeg synes forsåvidt ikke at det er noe galt i dette, da jeg synes elevene bare har godt av å lære seg å skrive ordentlig for hånd. Men man burde kanskje forsøke å bruke feks tekstbehandlingsprogram litt oftere enn det blir brukt nå.

Som jeg skrev tidligere så kjenner nok lærerne sine begrensinger siden antall maskiner er så få, ergo undervisningen foregår i vanlige bøker istede for i feks digitale mapper. Tid er også et spørsmål her. Hvert trinn har samme årsplan som de følger, og temaene klassene går gjennom skal være de samme på hele trinnet, og til sånn cirka samme tid. Dette vil jeg tro kan føre til mangel på tid til å få gjennomført så mye undervisning med hjelp av pc. Flere klasser har de samme fagene på akkurat samme tid, og for at alle klassene skal klare og bruke feks Excel i matematikkundervisningen, vil jeg tro at det rett og slett kan bli mangel på tid. Lærerne har et ganske stramt skjema som skal følges for å komme gjennom all pensum på et år, så der er ikke så mye tid til overs.Når man bruker datamaskinen til ulikt arbeid må man jo nesten få fullført det på skolen, siden kanskje ikke alle elevene har pc hjemme som de kan bruke til forsettelsen.

Det brukes veldig mye tid på dette med å komme gjennom lærebøkene i hvert fag. kanskje burde man bruke mer nettressurser i undervisningen. Det finnes uante mengder med ressurser på internett. Da kan elevene også bruke datamskiner for å finne fram til de ulike sidene selv, og i tillegg kan man da feks få brukt Excel samtidig. Men nok en gang; alt avhenger egentlig på antallet datamaskiner man har tilgjengelig.

Det ultimate hadde vært å hatt 1 pc per elev, men dette er nok ikke mulig med tanke på økonomi (ihvertfall ikke på den skolen jeg er på nå). Men om man hadde hatt 4-5 pcer på klasserommet til en hver tid, hadde man ihvertfall hatt en bedre mulighet til å få dekket alle kunnskapsmålene i kunnskapsløftet. Ikke minst kan elevene lære seg å bruke digitale verktøy oftere og med mer kontinuitet.

Jeg har i grunn MANGE tanker rundt dette, men jeg får avslutte her for denne gang. Neste gang jeg blir sittende våken ut i de små nattetimer, kommer nok fortsettelsen! Noe av det som er skrevet her, vil jeg nok også komme mer tilbake til i fagteksten som skal leveres om noen dager! :)

6 kommentarer:

  1. Du måtte da være noe trøtt på morrakvisten, hvis du skulle på ny dag i praksis? :p

    Men jeg er helt enig! Det er utrolig hvor tregt skolen går framover, mens teknologien bare fyker forbi. Det er jo egentlig rart at mange lærere velger å tviholde på de tradisjonelle undervisningsmetodene, istedet for å utvide horisonten litt..

    Man kunne kanskje ha delingstime i de skolene hvor man manglet pc'er? At mattelæreren kjørte matte i halve klassen, mens resten hadde et eller annet fag hvor de brukte ikt. Også byttet de neste time..
    Det lar seg sikkert gjøre på noe vis, men det krever nok noe organisering..

    SvarSlett
  2. Se http://www.lier.kommune.no/templates/Page.aspx?id=4491 for IKT i skolene i Lier kommune. F. eks.: "Alle skoler har full dekning av trådløse nett, 1/1 dekning av PC-er til lærere og gjennomstittlig 1/3 dekning med elev PC-er."

    SvarSlett
  3. Det er nok en liten brannfakkel, men når du kommer ut i skolen og får ansvaret for din egen klasse, kan du jo spørre pent om det er noen elever som har lyst til å ta med sin egen bærbare pc en gang i uken for å jobbe mer målrettet med data. Vips har du nok maskiner. Ulempen er selvfølgelig at noen kan føle dette som et press, kan føre til mobbing etc, men med en oppegående IKT lærer som deg i bakhånd regner jeg med at du finner ut av det!

    SvarSlett
  4. Janne: Ja jeg var ganske så trøtt, men det har jeg også vært i laaaaang tid nå... Timene strekker ikke til, så jeg må ta natta til hjelp også :) Ja det med å dele klassen er nok en god løsning. Man må bare sørge for at klassene har de samme fagene i de samme timene, slik at man unngår at klassene må ha pcer i de samme timene. Som du sier så er nok organisering stikkordet her :)

    Thomas: Jeg har lest det om Lier kommune tidligere, og det er noe sånt jeg ser for meg at man kan få til i skolene. Men for at dette skal være gjennomførbart, bør jo lærerne sitte på litt kompetanse innenfor IKT, og det er det dessverre ikke så alt for mange lærere som har (ihvertfall ikke der jeg er nå). For å følge opp denne "datatrenden" må man kanskje innføre noen obligatoriske kurs for lærere? å ihvertfall ikke legge ned IKT studiet ved høgskolen i Bodø! :)

    Øyvind: Ja, jeg har også vært inne på denne tanken om å få elever til å ta med sin egen pc på skolen. Det er nok noe jeg vil gjøre hvis man mangler pcer i skolen når jeg skal ut å være lærer for min egen klasse. Det er bare noen få forhåndsregler man må ta først. Men som du sier med oppegående IKT lærere vil nok dette (forhåpentligvis) fungere :)

    SvarSlett
  5. Jeg kunne fortalt mange historier om PC ene på skolen du referer til, men skal la det ligge nå.På mange skoler er det et praktisk og teknisk problem som hindrer utvikling i bruk av PC i det dagelige arbeid. Men på alle skoler(også de som har nok PC`er) andre faktorer som spiller inn. Lærerne har jevnt over mye å gjøre(les; for mye) det gir lite overskudd til å lage opplegg som krever litt ekstra. Det er lite metodetenking og mye tradisjon i skolen,- tavle, lærebok og oppgavejobbing, mange kjedelige timer. IKT terskelen er for mange lærere veldig høy.

    SvarSlett
  6. Det er nok sant det du sier om at lærere har for mye å gjøre, og at det er mye tradisjon i skolene. Det har det også vært på alle skolene jeg har vært på. Jeg synes bare det er synd at feks ikke skolene får ressurser nok til å få et tilstrekkelig antall datamaskiner. Dette i seg selv gjør jo at det er vanskelig å innføre mer IKT i skolen. Også er det nok veldig greit å forholde seg til de "gamle tradisjonene" som man vet fungerer. Mange lærere har heller ikke kompetanse nok til å kunne bruke IKT i undervisningen slik at elevene får et læringsutbytte, dessverre.

    SvarSlett