søndag 14. november 2010

Noen tanker om mappeeksamen...

Jeg sitter for tiden å jobber intenst med mappeeksamen i matematikk. Jeg ser nå at det er utrolig mye arbeid med å få skrevet alt som skal inn i mappa. Alt skal skrives i Word, og det er forsåvidt greit nok, men i tillegg skal alle konstruksjonsoppgaver lages i Geogebra og limes inn i Word. Jeg er ikke bestandig bestevenn med Geogebra, og det er i grunn GANSKE irriterende. Det går fint å lage konstruksjonene for hånd i boka mi, men når jeg skal gjøre det i Geogebra bruker jeg en EVIGHET på å få det laget.

However, det jeg EGENTLIG skulle skrive om var dette med mappeeksamen/mappevurdering. Jeg har hatt tre mappeeksamener de siste årene, og de har fungert på litt ulike måter. På den ene mappeeksamen skrev vi x antall tekster i løpet av året, og hadde ulike innleveringsfrister for disse tekstene. Vi fikk så tilbakemeldinger på disse, og når de skulle leveres i eksmamensmappa skulle vi velge ut noen av disse tekstene for så å levere de inn. På den andre mappeeksamen skrev vi også et antall tekster i løpet av året og fikk tilbakemelding underveis, men da vi skulle levere eksamensmappa så skulle samtlige av tekstene leveres. På den mappeeksamen jeg jobber med nå har vi bare fått en innleveringsfrist for når mappa skal leveres. Det er tre ulike oppgaver som skal ligge den mappa, men vi har ikke fått frister underveis for å levere inn oppgavene for så å få tilbakemelding. Vi kan i løpet av kvelden (søndag) levere inn en oppgave på maks to sider for å få tilbakemelding på om oppgaven er riktig ført.

Jeg likte best de to første formene for mappeeksamen, der jeg kunne levere inn tekster underveis for så å få tilbakemelding. Da MÅTTE jeg levere inn oppgavene etter hvert slik at jeg fikk tilbakemelding. Hvis jeg ikke leverte oppgavene, fikk jeg heller ikke tilbakemelding før jeg leverte tekstene i eksamensmappa.  Da mappeeksamen ble lagt opp slik ble jeg også mer strukturet, og fikk jobbet godt me tekstene underveis.Nå når vi skal levere mappa i slutten av denne måneden uten noe særlig tilbakemeldinger, sitter jeg selvsagt å må regne og skrive dag ut og dag inn. Dette er jo en prosess der man får litt ansvar for egen læring, og må ta ansvar selv for å jobbe kontinuerlig med faget. Noe jeg er svært dårlig på. Jeg har heller fokusert på andre ting som feks. andre skolerelaterte ting, jobben som jeg har ved siden av studiene og min favoritt fritidsaktivitet som er håndball. Angrer svært masse på det NÅ, men slik går det når man føler at man akkurat har startet på høstsemestret og PLUSELIG står eksamenstiden å banker på døren.

Det jeg har konkludert med når det gjelder mappeeksamen/mappevurdering er at når man skal bruke denne formen for vurdering må man tenke på hvordan elevene lærer best og hvilken form for vurdering som på en måte gagner elevene mest.

4 kommentarer:

  1. Svært interessante refleksjoner, ikke minst fordi de bygger på dine erfaringer med mappevurdering. Vi bruker posten din som innledning til en diskusjon om hva mappevurdering er/bør være?

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg Kristin. Liker absolutt best den der du har mulighet å levere inn for å vite om du er på rett vei eller ikke. Men der igjen, kan man misforstå tilbakemeldingene også.
    Et godt eksempel kan være dette: Jeg hadde skrevet en oppgave i Naturfag jeg var svært fornøyd med, grovt regnet var hele oppgaven (med innholdsfortegnelse o.l) på 11 sider. Tilbakemeldingen min på hele oppgaven var slik:

    1) I forhold til relevante mål i lærerplanen, så kan du med fordel kutte litt ned på alle målene som du presenterer i dokumentasjonen. Det blir for mange. Punktet om Kropp og helse etter 2. årstrinn er for eksempel ikke så relevant her. De målene du nevner bør være knyttet opp mot aktiviteten(e) du omtaler lenger ned i teksten.

    2) På side 8 står det ”Hadde for eksempel jeg stått i Rønvika, mens noen i klassen hadde stått på Hunstad og noen andre stått på Mørkved kunne vårt resultat variert mye”. Sannsynligheten for å gjennomføre aktiviteten med elever på en god måte slik du beskriver i setningen over er vel lite sannsynlig? Både med tanke på praktisk gjennomføring, samt at det ville vært så store forskjeller i så nærliggende områder. Mitt forslag er at du kutter det ut.

    Ellers var dokumentasjonen grei.

    Ettersom tilbakemeldingen var ganske "tynn" regnet jeg med at oppgaven var bra skrevet, siden jeg selv følte meg fornøyd med den. Det som var realiteten var at oppgaven var rangert til en dårlig D. Hovedpoenget mitt er altså at skal man først ha mappevurdering, bør man ha en viss peiling på hvor i landet man ligger, å uansett ha mulighet å tolke tilbakemeldingene dithen. Eller?

    Likte Thomas sin måte å kommentere mappevurdering på, der man får et lite hint om hvor i løypa man ligger, og hva som skal til for å forbedre det. Takk for det Thomas :-)

    SvarSlett
  3. Enig med deg, Ann Kristin. Det er veldig greit å få vite hvor sånn ca på karakterskalaen man ligger, så der har Thomas gjort en god jobb. :)
    Uten gode,konkrete og konstruktive tilbakemeldinger vet man jo ikke hvor man ligger i horisonten. Sånn som med den eksamen jeg skal levere nå, så får jeg jo nesten ingen tilbakemelding, og dt synes jeg er svært vanskelig og på en måte forholde seg til. Så tommel opp for Thomas (od noen andre lærere) som har forstått dette med mappevurdering :)

    SvarSlett