søndag 6. mars 2011

Den "gode" gamle PC'en...

I kveld fant jeg ut at jeg hadde lyst å spille de gode gamle spillene som er på den PC'en som vi hadde hjemme da jeg var lita. Jeg er så heldig at jeg har fått lånt den, så den står nå i MIN leilighet. 
Jeg rigget med til foran PC'en, og slo den på. Da kom det opp en beskjed som jeg ikke likt spesielt godt: 

DRIVE NOT READY ERROR
Insert BOOT diskette in A

Hmmm... Dette virker ikke lovende i og med at PC'en er så gammel, og jeg tviler på at pappa har kontroll på hvor en evt slik diskett kan være oppbevart. Jeg har ikke hatt den PC'en på på en GOD stund, og har ikke vært borti dette problemet før. Betyr dette at hvis jeg setter inn en slik diskett så blir alle programmen på PC'en borte?? 
     Nå er jeg i grunn litt lei meg. Enn om alle de gode, gamle spillene blir borte?! :( Etter å ha hatt gode dager med min nyeste PC, ser jeg at min verste fiende for tiden (fortsatt) er datamskinen (dog en litt eldre PC).
Jaja... That's life, I guess...

2 kommentarer:

  1. Dette er/kan være teknologi-pensum på IKT og læring. Det betyr at du kan skrive om tildragelsen i arbeidskrav 5a.
    Ingenting galt skjer med harddisken om du starter med en boot-diskett. Som navnet forteller er dette en spesiell oppstart-diskett. Maskinen kan starte med disketten fordi den har installert en operativsystem-kjerne. Etter oppstart ser du A:> i kommandofeltet. Herfra må du bruke DOS-kommandoer.
    Maskinen vil ikke starte normalt (fra harddisken) fordi batteriet er uten energi. Det er tappet fordi det ikke er blitt ladet med nettstrøm på mange år? Uten strøm slettes CMOS-minnet som holder greie på maskinevarekonfigurasjonen, bl. a. hva slags harddisk den har.
    Du må åpne maskinen og lese av harddisk-type/-modell på "merkelappen". ST9402115AS vil f. eks. fortelle at du har en gammel Seagate-disk på 40 MB. Så må du på nettsida til produsenten sjekke antall sylindre, hoder og sektorer.
    Ved ny oppstart trykker du DEL for å komme til setup-programmet. Under drives og harddisk skriver du inn de aktuelle tallene (for sylindre, hoder og sektorer) manuelt. Nå vet maskinen hva slags platelager den har. Trykk F10 (vanligvis) for å lagre.
    Ved ny oppstart finner nå BIOS frem til oppstartsektoren på harddisken og alt er som det skal være.

    SvarSlett
  2. Takk for svaret, Thomas! jeg skal forsøke å få gjort nå me PCen når jeg har noen fridager og ikke minst levert de oppgavene som skal leveres.

    Så jeg kan skrive om denne pcen i oppgave 5a i stede for en litt nyere pc?

    SvarSlett